Facebook uiteindelijk toch de winnaar

Facebook is nog altijd verreweg de grootste sociale netwerksite ter wereld. In januari van dit jaar waren er 1,23 miljard gebruikers. Dat betekent dat ruim een op de zes mensen wereldwijd een Facebook-account heeft. Hoewel er eerst aan het verdienmodel werd getwijfeld, maakt het bedrijf nu meer winst dan ooit.

Het bedrijf

Facebook is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Het heette toen nog The Facebook en was bedoeld als smoelenboek voor Harvardstudenten. The Facebook werd in no time erg populair en Zuckerberg besloot in eerste instantie alle Amerikaanse universiteiten toe te laten. Pas in september 2006 ging Facebook open voor iedereen. Alle mensen van dertien jaar en ouder konden zich registreren. Het werd een ongekend succes.

Yahoo wilde het bedrijf al in 2006 overnemen, maar Zuckerberg wilde een miljard dollar en Yahoo ging niet verder dan 800 miljoen. Het bleek een goede zet van de oud-Harvardstudent, want later was het bedrijf het veelvoudige waard. Eind 2007 kocht Microsoft voor 240 miljoen dolllar een belang van 1,6 procent. De totale waarde van Facebook werd daarna geschat op 15 miljard dollar. Ondertussen groeide Facebook maar door. Zuckerberg stond in 2010 inmiddels op plaats 35 van de Forbes-lijst met een geschat vermogen van 6,9 miljard dollar. Hij was toen pas 26 jaar.

Facebook is heel innovatief en blijft de concurrentie altijd een paar stappen voor. Zo was het bedrijf een van de eerste die apps toeliet. Het was het begin van een hele nieuwe fase in de gaming-industrie. Eenvoudige spelletjes als Candy Crush, Farmville en Wordfeud werden ongekend populair.

Maar Facebook gaat verder met innoveren. Onlangs heeft het bedrijf Whatsapp en Occulus Rift, de virtuele 3D-bril, overgekocht. Ook daarvan wordt binnenkort veel verwacht.

Ondertussen blijven mensen overal ter wereld berichtjes en foto’s plaatsen op Facebook. Het sociale netwerk brengt oude kennissen weer bij elkaar en geeft mensen in oorlogsgebieden een stem. Facebook verbindt de hele wereld.

De beursgang

Op 18 mei 2012 gaat Facebook naar de beurs. Daar is lang naar uit gekeken door de beurshandelaren. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Het bedrijf blijft maar groeien en de winst neemt toe. Iedereen gaat er blindelings vanuit dat de beursgang een groot succes zal worden. Eind 2011 wordt de waarde van het bedrijf geschat op bijna 100 miljard dollar. Beleggers willen dolgraag aandelen van het bedrijf kopen. Op 18 mei is het dan zover, zonder de gebruikelijke begeleiding van zakenbanken geeft Facebook de aandelen uit. De beursgang is de zesde grootste ooit.

De koers van het aandeel begint op 42 dollar. Iedereen verwacht daarna een snelle stijging, maar die blijft gek genoeg uit. De koers daalt licht naar 38 dollar, om uiteindelijk op die eerste beursdag rond de 40 dollar te blijven steken. Dat is niet wat beleggers hadden verwacht, maar achteraf is het logisch. Facebook groeide zeker, het bedrijf maakte ook een aardige winst, maar die winst bleef wel ver achter bij de waarde die Facebook zichzelf had toegekend.

De koers blijft maar dalen en na drie maanden is het aandeel nog niet de helft waard van de uitgiftekoers. Dat komt met name omdat Facebook niet met een duidelijk verdienmodel komt. De winst moet omhoog om de waarde van Facebook te rechtvaardigen. Daarom vragen de aandeelhouders om een plan, maar daar blijft Facebook vaag over met als gevolg dat de aandelen verder onderuit gaan.

Uiteindelijk komen de aandelen er weer bovenop doordat de mobiele advertentie-inkomsten stijgen. Maar het duurt tot 2 augustus 2013 voordat het aandeel de introductiekoers weer bereikt. De beursgang kan dan ook niet echt een succes worden genoemd.

Toch zijn de aandelen de laatste tijd weer flink gestegen. Vooral de overname van Whatsapp heeft beleggers veel vertrouwen gegeven. Facebook heeft 19 miljard dollar betaald voor de berichtenservice. Het bedrijf stijgt zo hard op de beurs dat het nu bijna 200 miljard dollar waard is. Dat is tien keer zoveel als bijvoorbeeld elektronicagigant Sony. Het aandeel staat nu 300 procent hoger dan acht maanden geleden en Facebook wordt weer gezien als een topinvestering.

Werd eerst nog gedacht dat het om een bubbel ging, nu hebben analisten veel meer vertrouwen in Facebook. Het bedrijf begint steeds meer winst te maken. Daarnaast wordt Facebook wat minder populair onder tieners, maar maken ouderen juist steeds vaker een account aan. De verwachting is dus dat Facebook niet zomaar kleiner zal worden, maar als sociaal netwerk nog lange tijd zijn stabiele positie zal behouden.

Advies

Experts vinden Facebook een hele goede belegging. Juist omdat het bedrijf in het begin zo’n klap kreeg en daar sterker uit is gekomen. Het geeft aan dat beleggers uiteindelijk wel geloven in Facebook. Daarnaast heeft het Facebook gestimuleerd om alles op alles te zetten om meer winst te maken. Het bedrijf is daarom nu stabieler en sterker geworden. De aankoop van het snel groeiende Whatsapp heeft daaraan bijgedragen.