Heineken is een uitstekende belegging

Heineken is een hele grote Nederlandse bierbrouwerij. Iedereen overal ter wereld kent het merk. Het gigantische bedrijf verkoopt bier in meer dan 178 landen. Er werken 70.000 mensen en het had in 2013 een omzet van bijna 20 miljard euro. Na het Belgische Anheuser-Busch Inbev en het Zuid-Afrikaanse Sabmiller is Heineken de grootste brouwerij ter wereld.

Een stukje historie

Het begon allemaal in 1864. Gerard Adriaan Heineken, toen 22 jaar oud, kocht brouwerij De Hooiberg in Amsterdam. Pas in 1873 veranderde die naam in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij. Vlak daarna opende een tweede vestiging in Rotterdam. Maar Heineken had ambitie genoeg dus na de Eerste Wereldoorlog trad de brouwer buiten de landsgrenzen. De drooglegging in de VS was nog maar drie dagen voorbij of er voer al een boot van Heineken Amerika binnen. Daarvoor werd speciaal Heineken Dark gebrouwen.

Maar Nederland was nog steeds het hoofdterrein van de ambitieuze bierbrouwer. Het bedrijf kocht allerlei kleine brouwerijen op om deze daarna te sluiten. Binnen een paar jaar was de diverse Nederlandse biercultuur verleden tijd. Iedereen dronk voortaan Heineken.

Concurrent Amstel

De grote concurrent van Heineken was lange tijd Amstel. Dat werd opgelost door een fusie in 1968. Als Heineken in 1989 dan ook nog de Limburgse brouwerij Brand overneemt, is het definitief verreweg de grootste brouwer van Nederland.

Freddy Heineken, de zoon van Gerard Adriaan, heeft de brouwerij internationaal groot gemaakt. Overal ter wereld moest voortaan Heineken worden gedronken en niet zo’n klein beetje ook. Allerlei overnames zorgden er voor dat het bedrijf reusachtige proporties kon aannemen. Zo heeft het een groot deel van de grote Schotse brouwerij Scottish and Newcastle in handen (onder andere Strongbow), maar ook de bierafdeling van het Mexicaanse FEMSA is van Heineken. In 2012 kocht het de bierafdeling van Asia Pacific Breweries.

De marketing van Heineken was altijd erg goed. Iedereen kent de lachende letter ‘e’ in het logo en natuurlijk de slogans ‘Heerlijk, helder, Heineken’ en ‘Biertje?’

Hoe gaat het nu met Heineken?

Heineken haalt nog altijd de helft van zijn omzet uit Europa en dat is een markt die een beetje gekrompen is de afgelopen jaren. Bier is iets minder populair, maar dat kan heel goed een tijdelijk dipje zijn. Verder groeit de afzet in de andere landen waarin Heineken actief is. Heineken heeft als strategie om in zoveel mogelijk landen zo groot mogelijk te worden. Die ambitie heeft het bedrijf al ver gebracht en gaat het vermoedelijk nog veel verder brengen. Ondanks tegenvallende winstcijfers vorig jaar, is de verwachting dat het dit jaar weer beter gaat. Al is het nog even wachten of het bedrijf niet te veel last krijgt van valutaschommelingen.

Groeimarkten

Dat de omzet van Heineken weer gaat stijgen, komt vooral omdat het bedrijf fors inzet op enorme groeimarkten in Azië en Afrika en ook in het Midden-Oosten en Midden-Amerika. Daar valt nog veel winst te behalen. Bovendien trekt de wereldeconomie weer aan, wat ook erg gunstig is voor de bierbrouwer. In ieder geval hielden de beleggers alle vertrouwen in Heineken. Zelfs na de winstdaling vorig jaar, steeg de koers van het aandeel. Dat zegt veel over de verwachtingen van de aandeelhouders.

Waarom aandelen Heineken kopen?

Aandelen Heineken zijn populair onder beleggers. Niet in de laatste plaats omdat 30 procent van de winst aan dividend wordt uitgekeerd. Daar komt de winst per aandeel nog bij. Je kunt dus flink verdienen aan de aandelen van Heineken. Het bedrijf is heel trouw in de uitbetalingen en stelt beleggers nooit teleur.

De koers van het aandeel kent eigenlijk al jaren een rustig stijgende lijn. Dat zal waarschijnlijk de komende tijd zo doorgaan. Er valt niet veel spannends te verwachten. Het gaat goed en dat zal zich vertalen in de aandelenkoers.

Ander groot voordeel van Heineken is dat het een familiebedrijf is. De familie bezit nog steeds het merendeel van de aandelen. Heineken is om die reden al meer dan 60 jaar een Holding maatschappij. Dat houdt in dat de aankoop van aandelen geen invloed heeft op de strategie van het bedrijf. Zo blijft de strategische koers stabiel.

We houden van Heineken

Derde reden waarom aandelen van Heineken een goede belegging zijn, is de aantrekkingskracht die het merk heeft. Het is een mooi Nederlands bedrijf met een rijke interessante historie. Daar wil je bij horen, al is het maar door aandelen te kopen. Bovendien maakt Heineken een mooi product. We houden toch allemaal van een biertje en dan toch zeker die uit dat strakke groene flesje. Eigenlijk vindt elke Nederlander dat er maar één goed biermerk is en dat is Heineken. Wat dat betreft is de missie van het bedrijf in Nederland helemaal geslaagd. Wij Nederlanders houden van Heineken.