Nationale-Nederlanden is bekend en bemind

Nationale-Nederlanden, de verzekeringsmaatschappij, die zo Hollands is als klompen en tulpen, is nog steeds een van de grootste en bekendste verzekeraars van ons land. Niet voor niets doet iedereen graag zaken met de talloze persoonlijke adviseurs, die de producten van Nationale-Nederlanden verkopen. Dat is terecht. Klanten worden zelden teleurgesteld.

Een stukje geschiedenis

Nationale-Nederlanden is ontstaan in 1962 na een fusie tussen de Assurantie Maatschappij tegen Brandschade De Nederlanden en de Nationale Levensverzekeringsbank. Met beide verzekeraars ging het destijds niet zo goed. De aandelen daalden en overnames dreigden. De twee bedrijven besloten de handen in een te slaan en richtten de Nationale-Nederlanden op. In 1991 vond weer een fusie plaats. Dit keer met de NMB Postbank Groep. Daarmee maakt Nationale-Nederlanden voorlopig nog deel uit van de ING Groep.

Iedereen kent Nationale-Nederlanden

Het hoofdkantoor staat in Den Haag en er werken zo’n 6.000 mensen. De omzet bedroeg in 2013 5,6 miljard euro. De winst was 1,6 miljard. Het bedrijf heeft 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten. Het kantoor van Nationale-Nederlanden is bij velen wel bekend. Het is de enorme zwarte toren naast het Centraal Station in Rotterdam. Tot voor kort was dat het hoogste kantoorgebouw van Nederland. Verder kent iedereen de verzekeraar van de sponsoring van het Nederlands elftal. Oranje liep van 1988 tot 2009 met het logo van NN op de shirtjes. En de reclameslogan zal menigeen ook bekend in de oren klinken: ‘Nationale Nederlanden, wat er ook gebeurt.’

Meer dan een verzekeraar

De verzekeringsmaatschappij biedt niet alleen verzekeringen aan. Met name hypotheken vormen een groot deel van het assortiment. En sinds kort verstrekt de verzekeraar ook kredieten. Nationale-Nederlanden brengt op verschillende manieren haar producten aan de man. Het bedrijf heeft zelf accountmanagers in dienst, maar er zijn ook tal van adviseurs, banken en verzekeringsagenten die verzekeringen, aandelen, pensioenen, spaarproducten en hypotheken van Nationale-Nederlanden verkopen. De verzekeraar vindt het belangrijk om iedereen persoonlijk advies te geven, zodat klanten weten waar ze aan beginnen.

Beursgang Nationale-Nederlanden

Al tijden riep ING dat het ergens in 2014 zou gaan gebeuren: de beursgang van Nationale-Nederlanden. Nu is de bank wat concreter geworden. Deze zomer moet haalbaar zijn. De ING is positief over de ontwikkelingen in de markt en denkt dat een beursgang over een paar maanden op het juiste moment komt. De Amerikaanse tak van ING ging Nationale-Nederlanden voor. Die beursgang was in 2013 een succes. ING moet gedacht hebben dat dit ook met NN moet lukken. Het zou de bank, die lange tijd in zwaar weer verkeerde en een flinke berg staatssteun moest aflossen, veel geld op kunnen leveren. Nationale-Nederlanden is erg belangrijk voor ING. Het heeft namelijk een groot aandeel in de totale omzet van de bank.

Kort geleden nam NN de Westland Utrecht Bank over. Zo heeft de verzekeraar haar activiteiten fors kunnen uitbreiden. Ook doet NN zaken in het buitenland. Zo zijn de risico’s van NN verspreid over verschillende landen en over een groot aantal verschillende activiteiten. Dat maakt de kans dat het mis gaat met het bedrijf erg klein. Klappen kunnen altijd worden opgevangen.

Wat gaat de koers worden?

De verwachting van deskundigen is dat de koers van het aandeel niet direct om hoog zal schieten. Daarvoor heeft moederbedrijf ING nog te veel schulden. Maar als die schulden zijn afbetaald, wordt er vanuit gegaan dat de aandelen behoorlijk snel kunnen stijgen.

Zonder ING kan Nationale Nederlanden op eigen kracht laten zien wat het waard is. Het bedrijf heeft altijd onder de vlag van ING moeten opereren. Het kan heel verfrissend zijn om weer op eigen benen te staan. Nationale-Nederlanden heeft de afgelopen decennia heel nadrukkelijk haar stempel weten te drukken op het Nederlandse zakenleven. Door de vele grote reclamecampagnes en sponsordeals kom je het bedrijf overal tegen. Daarnaast heeft het altijd heel goede zakelijke en particuliere dienstverlening geleverd. Met slimme marketing en goede producten heeft de verzekeraar aangetoond een grote speler te zijn op de markt.

Houd de berichten in de gaten

Het is nu dan ook een logische stap dat het bedrijf naar de beurs gaat. Veel beleggers wachten er al jaren op. En ook al heeft NN last van de sores van ING, het zal naar alle waarschijnlijkheid toch het vertrouwen krijgen van beleggers. De koers zal zoals gezegd niet direct stijgen, maar het zal ook niet lang duren.

Het is voor particuliere beleggers dus erg raadzaam om de beursgang van Nationale-Nederlanden scherp in de gaten te houden. Veel ogen zullen op de koers zijn gericht en velen zullen willen speculeren op de trend ervan. Zorg dus dat u er op tijd bij bent en let goed op de berichtgeving. Trek vervolgens uw eigen conclusies, maar wacht niet te lang.